Medelhavet i ditt badrum...

Medelhavet i ditt badrum...
Underbara Violer, doftar fräscht i badrummet... (25 kr st)

måndag 21 september 2015

Naturtvål för hälsa och vår jord


Här är de superhärliga naturtvålarna från Frankrike, Syrien och Grekland. Så fina och framför allt luktar gott och känns skönt på kroppen. Det är rena naturprodukter och jag har märkt hur bra mina händer mår av dessa. Jag har alltid haft problem med torra nariga händer, på vintern var det så illa att huden sprack sönder över knogarna. Det sved och kliade, men numer har jag inte dessa problem
sen jag bytte ut den vanliga flytande tvålen mot en naturligare som återfuktar.
 
 
För er som inte vet kan jag berätta att de flesta billiga ( och dyra ) vanliga tvålar innehåller ämnen som är restprodukter av oljeindustrin, kemiska parfymer och ibland en hel del på sikt sjukdomsframkallande substanser.

 
 
Tvålen här är kokt eller kallrörd enligt gammal tradition genom flera generationer. Jag gillar detta att det fortfarande finns genuint hantverk kvar i vår numer så civiliserade värld. Och skulle fler få upp ögonen för hur skadliga alla kemikalier runt oss är skulle det dels bli en bättre värld för de som har svårt att tåla det kemiska, och antagligen mindre allergier också. Det är vad jag tror.
Och ja...jag är en riktigt tvål nörd :) Jag bara älskar dessa naturliga skapelser...
De är dryga och varar länge, man mår bättre av att använda naturtvålar så det finns bara fördelar.
Prova själv så märker du, det är svårt att gå tillbaka, när man börjat på denna vägen :)
Jag brukar dessutom köpa några extra tvålar som får ligga i klädskåpet, de fungerar bra som malmedel och kläderna får en fin svag doft.
Några kan få ligga på ett fint fat som dekoration och även där ge luften i tex gästtoan en behaglig ton av blommor och örter....
 
 
Hur lång hållbarhet har den då? Relativt länge, då en fast tvål inte får bakterietillväxt som flytande produkter får. Flera tvålar har även rosmarin tillsatt som har antioxidanter som bevarar den.
Innan man använder den om man köper flera kan de med fördel förvaras i garderoben eller byrålådan där det är mörkt så bevaras doften mycket bra. Att låta den ligga i ett fönster med stekande sol kan göra så den får kortare hållbarhet, därför rekommenderar jag inte det utan hellre då på ett fat inne i rummet istället.

Detta här med att den kladdar då? Det gör inte alla. Vissa tvålar, framför allt olivtvålar mår bra av att ligga på ett dränerande tvålfat för om de ligger i konstant fukt börjar de lösas upp så smått och tvålen kan upplevas som att den kladdar. Lösningen är så enkel att tvålen bara behöver torka upp mellan gångerna den används så byt till ett tvålfat där vattnet kan rinna undan. Detta rekommenderar jag till alla tvålar, för det ser ju inte mysigt ut med en tvål som simmar i tvålfatet .

De kladdigaste är jättebra att ta en liten bit och lösa upp i lite vatten och få en flytande tvål. Detta kan vara praktiskt om man ska tvätta håret med den....
Sen en annan aspekt, det är en hög halt av olivolja som gör att den mjuknar, och det är även denna olja som gör huden babymjuk, och ju högre halt desto mjukare och mer återfuktande......

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar